Dewaluacja fotografii. Zawód (nie)elitarny

Popularyzacja fotografii

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu fotografia jawiła się jako zawód i zajęcie przypisane wybranym jednostkom, które zdecydowały się właśnie w taki sposób zarabiać. Fotoreporterzy czy raczkujący fotografowie mody byli hermetyczną grupą, która w zasadzie nie musiała spodziewać się złowrogiego oddechu konkurencji na karku. W XXI wieku sytuacja rynku fotograficznego wygląda zgoła inaczej. Aparaty z dużymi możliwościami nie są już wydatkiem ponad przeciętną kieszeń, a poza tym, wiele z nich można kupić w systemie ratalnym. Dodatkowo zdjęcia, a w tym również te tworzone na potrzeby komercyjne coraz częściej wykonuje się telefonem komórkowym wyposażonym w dobrej jakości aparat. Zdjęcia robi każdy i w związku z tym fotografem jest każdy, więc nie ma potrzeby angażowania do jakichkolwiek celów osoby, które faktycznie zna się na rzeczy. Również konkursy dedykowane zarówno profesjonalistom i amatorom coraz częściej pomijane są przez jednostki, które w branży siedzą od wielu lat, ponieważ zdarzają się sytuacje, w których na podium znajduje się grupa amatorów z niewielkim doświadczeniem. To również znak, że zmieniają się tendencje w fotograficznym środowisku i że eksperymentalne zdjęcia o konkretnej stylistyce bywają lepiej przyjmowane jako innowacyjne rozwiązanie, aniżeli klasyczna fotografia, do której przyzwyczaili się weterani.

Zacznij zarabiać na swoich zdjęciach

Fotografia domeną amatorów?

Czy należy wobec tego przyjąć za pewnik, że zawód fotografa powoli schodzi z piedestału i że niebawem nikt nie będzie korzystał z usług profesjonalistów? To chyba najgorszy z możliwych scenariuszy, choć nie powinien się spełnić. Profesjonalna fotografia to gwarantowana jakość usługi i solidna realizacja poparta ogromnym doświadczeniem i umiejętnościami. Liczy się efekt, a ten w przypadku amatorów bywa czasami dziełem przypadku. Takie podejście powoduje, że ci najlepsi i doświadczeni nigdy nie zostaną na lodzie, ponieważ wyrobiona marka kojarząca się z wysoką jakością zawsze będzie w cenie.